BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

TENDENCJE RYNKOWE

Tadeusz Pawlak

W chwili obecnej ceny BMW R75 i Zündappa KS 750 z wiarygodnie i najwyższej jakości dokonaną restauracją mieszczą się pomiędzy 54 000 a 65 000 euro.

Ciągle istnieje popyt na rzeczywiście super odrestaurowane a wymienione wcześniej motocykle. Przy okazji wystąpiło  po raz pierwszy zjawisko zróżnicowania cen pomiędzy BMW R75 a Zündappem KS 750. Przy porównywalnej jakości odrestaurowania KS 750 osiąga przy sprzedaży około od 5 000 do 8 000 euro cenę wyższą od ceny R75.

Wymienione ceny opierają się o informacje otrzymane od sprzedawców.

Niesłychanie istotny wpływ na akceptowaną przez kupującego wysokość ceny  ma jego pewność czyli zaufanie, że także cała „technika” motocykla została należycie odrestaurowana z wykorzystaniem części o najwyższej jakości.

Rzadziej znajdują nabywców pojazdy, które zostały optycznie nawet należycie odrestaurowane ale „technika” została potraktowana po najmniejszych kosztach, zapewniających minimum zdolności motocykla do przemieszczania się. Należy zwrócić uwagę, że naprawa mechanizmów jest szczególnie kosztowna i jednocześnie pozwala zaoszczędzić restauratorom poważne kwoty dzięki zastosowaniu starych i mało wartościowych a przy tym tanich części.

Jeżdżące motocykle, odrestaurowane przy jak najmniejszych kosztach oferowane są w cenie od 26 000 do 32 000 euro.

Od początku 2009 roku, wraz z nasilaniem się „kryzysu” wyraźnie spadło zainteresowanie takimi pojazdami.

Towarzyszy temu jednocześnie zjawisko zwiększonej podaży tej klasy motocykli, co w konsekwencji prowadziło do stagnacji a nawet dalszego spadku ceny. Zwłaszcza motocykle w przedziale cenowym do 40 000 euro a więc te, które są wizualnie nienagannie wykonane ale ich mechanizmy nie mają podobnej, budzącej zaufanie jakości, nie osiągają oczekiwanych przez sprzedających cen.

Motocykle te zbywane są znacznie poniżej ceny oczekiwanej przez właściciela.

Motocykle stanowiące dobrą substancję do restaurowania oferowane są w cenie od 18 000 do 22 000 euro z tendencją wzrostową ale należy zaznaczyć, że trafić taką ofertę jest bardzo trudno.

Ceny zarówno BMW R75 oraz Zündappa KS 750 jak i ich oryginalnych elementów, do 2018 roku wykazywały stałą tendencję wzrostową. Szczególnie ceny obudów silników, skrzyń biegów, przekładni głównych ale i głowic a także całych przeznaczonych do restaurowania motocykli na przestrzeni ostatnich kilku lat uległy prawie podwojeniu.

Pojawił się nowy trend.

Właściciele motocykli rozbierają je na części, które następnie umieszczają na aukcjach w Allegro czy Ebay. Uzyskiwane w ten sposób ceny sprzedaży pojedynczych elementów, po zsumowaniu najczęściej znacznie przewyższają cenę osiąganą przy próbie sprzedania całego motocykla.

Jest to przykre zjawisko, gdy stanowiąca jedność substancja szczególnie decydująca o historycznej wartości pojazdu zostaje rozczłonkowana.

 Jeden punkt z naszej listy znajdującej się w książce „Wehrmachtsgespanne gestern und heute” (numer katalogowy 3333) a szacującej wartość podzespołów i części motocykli aktualnie osiąga wartość około 164 euro.

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO