BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

TOP MAGNETO ZGA2

Ryszard Glen

Witamy Panie Janie. Cóż Pan dzisiaj taki radosny?

Co? Nasz pracownik zdążył już pokazać Pański odrestaurowany iskrownik?

A nawet zademonstrował jego pełną sprawność?

Mówi Pan, że oczy same śmieją się do tego iskrownika?

 Tak teraz rozumiemy Pański wyraz twarzy.

Ale przejdźmy do szczegółów.

Rzeczywiście ma Pan rację, wizualnie sam cymes. Ręczę Panu, że i technicznie wszystko jest nienaganne. Wyeliminowaliśmy wszystkie wady i poddaliśmy iskrownik wszechstronnemu testowi. Jest gotowy do zamontowania. Udzielimy jeszcze Panu instrukcję jak prawidłowo zamontować iskrownik w motocyklu i dokonać ewentualnej regulacji zapłonu.

Teraz proszę spojrzeć na spód iskrownika.

W otwory osadcze iskrownika, z zachowaniem wszelkich wymaganych wymiarów, zostały wciśnięte tulejki (A). Powierzchnia przylegania (B) do bloku silnika została wyrównana.

Wymieniliśmy łożyskowanie wirnika z zastosowaniem dobrej jakości łożysk. Łożyska są prawidłowo wydystansowane przy użyciu stalowych podkładek dystansowych. Proszę spróbować. Wirnik nie ma luzu wzdłużnego i przy tym lekko się obraca. Stożek osadczy zębatego koła napędowego został sprawdzony i poza zapolerowaniem nie wymagał żadnej innej interwencji.

Na wirniku osadzony został nowy rozdzielacz (B). Zapewnia on pełną izolację od wirnika i gwarantuje prawidłowe przekazywanie iskry na szczotki a w ostatecznym efekcie także na świece zapłonowe.

Za wytworzenie iskry odpowiada nowa (produkt fabryczny) cewka zapłonowa (A). Cewki były przez nas testowane w Pirenejach, gdzie temperatura silnika często przekraczała 100° C. Nigdy nie było problemu z natychmiastowym uruchomieniem zatrzymanego a bardzo rozgrzanego silnika.

O jakości iskry i możliwości precyzyjnego ustawienia zapłonu decydują jeszcze inne elementy.

O proszę spojrzeć. Krzywka (A) wykonana jest według oryginalnego rysunku technicznego co gwarantuje właściwe czasy otwarcia i zamknięcia przerywacza. Krzywka jest odpowiednio hartowana i szlifowana (nie toczona). Zapewnia to długą żywotność elementu ślizgowego w młoteczku przerywacza. Nowy przerywacz (C) konstrukcyjnie całkowicie zgodny z oryginałem pozwala precyzyjnie ustawić przerwę co jest także bardzo ważne przy regulacji czasu zapłonu. Za eliminowanie powstawania bardzo szkodliwego iskrzenia na stykach przerywacza odpowiada o właściwej pojemności kondensator (B).

Niestety musieliśmy wymienić na nowy odśrodkowy regulator przyspieszenia zapłonu. W starym były zbytnio zużyte osie osadcze przeciwwag jak i otwory w nich samych.

W nowym regulatorze trzpienie trzymające końcówki sprężyn umieszczone są właściwie. Jeden trzpień (D) umieszczony jest na zewnątrz blaszki mocującej a drugi (C) do wewnątrz. Właściwe sprężynki (A i B) o różnej grubości drutu z jakiego są wykonane zapewniają prawidłowy przebieg wyprzedzenia zapłonu. Strzałka (E) wskazuje, że w tej chwili nastąpiłby zapłon na lewym cylindrze. Wkręt (F) został  informacyjnie zabezpieczony lakierem o kolorze dobranym tylko dla naszej firmy. Zwracamy w ten sposób uwagę, że nie należy samodzielnie dokonywać przestawienia płytki głównej. Została ona tak umiejscowiona aby napięcie wywołujące iskrę osiągało najwyższą wartość.

Właściwe ustawienie płytki głównej dla konkretnego iskrownika zostało zaznaczone 2 liniami (A). Jedna linia jest na obudowie łóżyska a druga na płytce głównej.

Założymy jeszcze pokrywy i możemy Panu przekazać iskrownik. Jak założyć pokrywę uszczelniającą, sprężynę dociskową i napędowe koło zębate objaśniliśmy Panu już wcześniej. Teraz możemy tylko Panu życzyć wielu kilometrów bezawaryjnej jazdy.

 

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO