BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

KRAFSTOFFKANNE „OLIWIARKA”

Włodzimierz Pawlak

Die Kraftstoffkanne czy oliwiarka?

Die Kraftstoffkanne” w swobodnym tłumaczeniu znaczy „bańka z paliwem”. W języku polskim dla tego typu akcesori najlepsze jest określenie „oliwiarka”,mimo że w tym przypadku wewnątrz przechowywano nie olej a benzynę.

Taka oliwiarka znajdowała się na wyposażeniu większości pojazdów Wehrmachtu. W przypadku BMW R75 i Zündappa KS 750 wchodziła w skład fabrycznego zestawu narzędzi. Oliwiarka wypełniana była oczyszczoną benzyną. Paliwo znajdujące się w zbiorniku paliwa ze względu na zawartość oleistych i podnoszących wartość oktanową składników nie spełniało wymaganych oczekiwań. Benzyna miała służyć do oczyszczania miejsc w uszkodzonych dętkach. Dzięki temu łatwiej było naprawić, skleić uszkodzenia. Oczywiście nie zawsze była możliwość napełnienia oliwiarki czystą benzyną. Wtedy ołowiowa benzyna także znajdowała zastosowanie. Szczególnie gdy wtryśnięcie paliwa do gaźnika lub gaźników ułatwiało rozruch zimnego silnika.

Pojemnik oliwiarki wykonany jest z dwóch zlutowanych wytłoczek ze stalowej blachy. W jednej części znajduje się wytłoczony napis „Kraftstoff”.

W górnej części oliwiarki umieszczony jest gwintowany otwór zamykany wtryskiwaczem. Długi wtryskiwacz umożliwia precyzyjne dozowanie benzyny. Cieńszy koniec wtryskiwacza zamykany jest wyposażoną w igłę pokrywkę. Taka konstrukcja oliwiarki zapewnia jej szczelność po zamknięciu i łatwe nią posługiwanie się.

Do 1943 roku w Zündappie KS 750 oliwiarka znajdowała się  w zestawie narzędzi umieszczonym w motocyklowym pojemniku transportowym. Od 1943 oliwiarka umieszczana była na ramie motocykla.

Do tego celu służył wykonany ze sprężystej blachy uchwyt (nr w katalogu 1065). Umieszczony był on z lewej strony ramy motocykla na wysokości środka siodła kierowcy. Uchwyt był przykręcany do ramy. Wysunięciu się oliwiarki zapobiegał przyspawany do ramy, poniżej uchwytu, wykonany z blachy kątownik.

W przypadku BMW R75 oliwiarka umieszczana była w uchwycie umieszczonym na prawej osłonie kolan. W egzemplarzach niewyposażonych w osłony kolan oliwiarka wchodziła w skład wyposażenia narzędziowego umieszczanego w pojemniku bagażowym motocykla.

ZDJĘCIA

 

VIDEO