BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

HISTORIA BMW R75 CZ. II

Tadeusz Pawlak

Zdjęcie powyżej umieszczone zrobiłem 15 grudnia 2009 roku. Przedstawia ono bramę, przez którą 18 października 1944 roku wyjechały ostatnie wyprodukowane w Eisenach motocykle BMW R75.

Przez prawie trzy lata produkcji, niecałe 12 tysięcy motocykli przejechało przez bramę w kierunku znajdującej się w odległości ponad kilometra stacji kolejowej.

W 1942 roku BMW zmuszone było przenieść produkcję, miedzy innymi motocykli, z Monachium do Eisenach. Zakłady w Monachium musiały być w całości przeznaczone do produkcji silników samolotowych. Przeprowadzka miała być dokonana w okresie od 15.03.1942 do 31.07.1942 roku.

Planowano, że do przeprowadzki będzie potrzeba 600 piętnastonowych wagonów kolejowych. Wymagało to codziennego odprawiania 5-7 wagonów. Przeniesiono zarówno podzespoły, z których natychmiast można było zmontować ponad 300 motocykli jak i wszystkie maszyny i urządzenia.

Ta duża prasa „klepała” między innymi błotniki do BMW R75

Przykładowo, tylko do produkcji ramy motocykla i ramy wózka bocznego wykorzystywano 14 automatów spawalniczych (systemu arcatom) i 1 spawarkę łukową. Poza tym były jeszcze:1 zgrzewarka punktowa, 1 sterowana ręcznie frezarka, 1 prasa balansowa, 1 urządzenie do korygowania dolnej części ramy, 1 urządzenie do korygowania górnej części ramy, 1 urządzenie do ostatecznego korygowania ramy, 1 urządzenie do składania całkowitego ramy, 5 wiertarek (z od 2 do 5 wrzecionami), 1 frezarka pozioma i 1 zestaw oprzyrządowania wiertarskiego.

Zakładano, że przeprowadzka spowoduje tylko krótko okresowy spadek produkcj i po 3 miesiącach podniesione o 30-40 % zdolności produkcyjne pokryją zaległości. Tak się jednak, z różnych powodów nie stało. Tylko w 1942 roku łączna produkcja motocykli BMW R75 była o 2000 sztuk mniejsza niż zakładały plany. Do końca wojny wielkość produkcji nigdy nie osiągnęła zaplanowanych wartości.

Na umieszczonym poniżej zdjęciu (wykonanym także w grudniu 2009 roku)widoczne są dwie hale, jedyne zachowane do dzisiaj z całego „wschodniego obszaru produkcyjnego” Zakładów BMW w Eisenach.

Po lewej stronie znajduje się hala oznaczana wtedy numerem O 2, w której obecnie znajduje się muzeum motoryzacji poświęcone głównie produkcji BMW I EMW. Można tam zobaczyć kilka ciekawych egzemplarzy „Wartburga”

W znacznym stopniu oryginalny egzemplarz BMW R75 z muzeum w Eisenach

Hala znajdująca się po prawej stronie oznaczona była jako O 1. Obecnie znajduje się w bardzo kiepskiej kondycji ale i tak ma wiele szczęścia. Jeszcze kilka lat temu planowano jej wyburzenie. Obecnie umieszczona jest w rejestrze zabytków i podlega ochronie.

W piwnicach tej hali przyjmowano i składowano surowce. Na pierwszym i drugim pietrze znajdowały się działy obróbki mechanicznej oraz montażu. Piętro trzecie mieściło dział produkcji ram oraz wykonywania zabezpieczeń powłok (lakierowanie, czernienie itp.).

Gotowe motocykle wyjeżdżały z hali O 1 i uliczką znajdującą się pomiędzy halami O 1 i O 2 kierowały się ku bramie wyjazdowej.

Następnie jechały na widoczną w przerwie między zabudowaniami stację kolejową. Na pierwszym planie widoczny wolny plac, powstały po wyburzeniu na początku lat 90 XX wieku  innych hal wchodzących w skład „wschodniego obszaru produkcyjnego”

Więcej podobnego rodzaju ale także i bardziej szczegółowych informacji o BMW R75 można znaleźć w napisanej przez Hansa-Petera Hommesa  a opracowanej w języku polskim przez Tadeusza Pawlaka książce „Szczegółowe opisanie motocykla BMW R75”.

PS

Zwracam się z apelem do wszystkich Tych, którzy umieszczają na swych witrynach informacje wprost zaczerpnięte z mojej strony, a które nawet w najmniejszym stopniu nie są przetworzone.Nie towarzyszy temu informacja, że źródłem są moje wiadomości i opracowania. Dotyczy to także redagujących artykuły w Wikipedii. Moją specyficzną składnię zawsze bezbłędnie rozpoznaję.

Ci, którzy nas znają, wiedzą, ze na wytwarzanych przez nas produktach mamy zwyczaj umieszczać znane tylko nam znaki. Podobnie jest z napisanymi artykułami. Zawsze umieszczam niewielki błąd, który z jednej strony nie ma wpływu na jakość wiedzy jaką zdobędzie czytelnik a z drugiej strony ułatwia mi to stwierdzić czy ktoś postępuje uczciwie, czy też wręcz przeciwnie.

Chcę podkreślić, ze nie mam nic przeciw korzystaniu z mojej wiedzy i umieszczaniu cytatów ale niech to naprawdę będą cytaty z podaniem źródła pochodzenia

 

 

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO