BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

ŁOŻYSKA GŁÓWKI RAMY

Ryszard Glen

Zarówno w główce ramy motocykla Zündapp KS 750 jak i motocykla BMW R75 zastosowano takie same łożyska. Nie są to łożyska znormalizowane (nie posiadają normy DIN).

Nietypowa średnica wewnętrzna wynosi 32 mm, a zewnętrzna 53 mm i powoduje, że nie są one dostępne w handlu. Wszystkie zbliżone a dostępne w sprzedaży łożyska nie stwarzają możliwości takiego ich zaadaptowania aby, nawet w przybliżeniu, spełniały przewidzianą dla nich rolę.

„Stare”, zużyte łożyska powinny być wymienione na nowe.

Stare łożyska najczęściej oceniane są na podstawie pobieżnego oglądu i zostają zakwalifikowane do dalszej eksploatacji. Optymizm i w tym przypadku bierze górę. Jeszcze sporo wytrzymają. (Szczególnie, gdy motocykl jest przeznaczony w najbliższym czasie do sprzedaży).

Bieżnie łożysk zostają zdemontowane celem ich umycia oraz dokonania dokładniejszego oglądu. W tym momencie zostaje popełniony pierwszy błąd.

Podczas poruszania się kierownica najczęściej ustawiona jest w pozycji do jazdy „na wprost” i w takim ustawieniu, po latach eksploatacji, kulki wygniatają w bieżniach łożysk lekkie zagłębienia. Gdy zagłębienia są namacalnie wyczuwalne, obligatoryjnie należy wymienić łożyska.

W przypadku, gdy zużycie jest tak niewielkie, że prawie lub całkiem niewyczuwalne, podejmujemy decyzję o dalszej eksploatacji łożysk (całkiem możliwe, że już poprzedni właściciel popełnił podobny błąd). Łożyska zostają wymontowane, umyte i ponownie wstawione, ale dolna i górna bieżnia łożyska już nigdy nie znajdą się w stosunku do siebie w pierwotnym położeniu.

Kulki łożyska nie mają możliwości wyboru: być prowadzonymi zagłębieniami w dolnej bieżni łożyska, czy też zagłębieniami jego górnej bieżni. Prowadzi to do zauważalnego „trzepotania” kierownicy. Prawie zawsze „trzepotanie” kierownicy ma swą praprzyczynę w zużytych łożyskach.

1   „Stare”, zużyte łożysko

2   „Stare” łożysko ponownie zamontowane

3    Nowe łożysko

Moja rada: restaurując motocykl należy zawsze montować nowe łożyska.

Numer katalogowy łożyska: 3158

 

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO