BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

FILTR POWIETRZA BMW R75

Tadeusz Pawlak

 Trwałość i niezawodność silnika zależą w znacznym stopniu od czystości powietrza dostarczanego do układu zasilania. W motocyklu BMW R75 zadanie oczyszczania powietrza dostarczanego do dwóch gaźników powierzono umieszczonemu na skrzyni biegów mokremu filtrowi powietrza. W filtrze tym powietrze było wstępnie oczyszczane z grubszych zanieczyszczeń przez zatrzymywanie ich na wkładzie filtrującym składającym się z wielu warstw stalowej siatki. Zawirowany drobny pył opada na znajdujący się na dnie obudowy filtra olej i pozostaje z nim związany. Oczyszczone powietrze poprzez dwa stalowe kolektory dolotowe dostarczane jest do gaźników.

Filtr ten w warunkach afrykańskich czy na stepowych bezdrożach Rosji nie spełniał oczekiwań i musiał być zastąpiony filtrem innej konstrukcji. Zdecydowano się na zastosowanie filtra z filcowym wkładem filtrującym. Na taki typ filtra nie było miejsca na skrzyni biegów i musiano go umieścić na zbiorniku paliwa. Wymagało to dokonania zmian także w samym zbiorniku. Produkcją zbiornika zajęła się firma „Kraußmann” ze Szwarcenbergu a sam filtr produkowała „Filterwerken Mann & Hummel” Pokrywa filtra w kształcie hełmu nadała bardzo charakterystyczny wygląd motocyklowi BMW R75.

Pokrywa filtra zamocowana jest do zbiornika paliwa zawiasem co umożliwia jej odchylanie. Na wierzchu pokrywy wytłoczony jest napis informujący o pojemności zbiornika wynoszącej 24 litry i wielkości rezerwy określonej na 3 litry. Pod pokrywą umiejscowiony jest filcowy wkład filtrujący i obrotowy regulator wielkości przepływu powietrza (spełnia on rolę mechanizmu rozruchowego – ssania).

Współczesna eksploatacja filcowego filtra powietrza

 Najważniejszą rolę w oczyszczaniu powietrza odgrywa wkład filcowy. Nie możemy się spodziewać, że dzisiaj, po 60 latach od wyprodukowania wkład ten będzie jeszcze w stanie umożliwiającym eksploatację. Nie często można spotkać wkłady pozbawione przetarć, nie sparciałe. Zawsze pozostaje pod znakiem ich zdolność filtracji. Najczęściej są całkowite zniszczone jak ten przedstawiony na zdjęciu poniżej.

Bardzo ważne jest aby filtr wychwytywał wszystkie drobinki znajdujące się w powietrzu. Jednak nie mniej ważną kwestią jest aby także przepuszczał wystarczającą ilość powietrza. Niezachowanie tych parametrów spowoduje niewłaściwą pracę silnika. Jak ważna jest zdolność filtra do przepuszczania powietrza wskazuje instrukcja obsługi filtra polecona przez firmę BMW. Nakazuje ona aby po przebiegu każdego 1000 kilometrów przy normalnie zapylonym powietrzu a w przypadku silnie zapylonego powietrza co 500 kilometrów dokonać oczyszczenia filtra. W tropikach filtr należy czyścić przy każdym pełnym tankowaniu paliwa. Oczyszczenie polega na wyjęciu wkładu spod pokrywy i wielokrotnym, silnym strzepnięciu.

Uszkodzony, naprawiany wkład filcowy należy wymienić na nowy. Przy zakupie należy zwrócić uwagę, czy został wykonany z odpowiedniej jakości filcu zapewniającej dobrą filtrację i jednocześnie umożliwiającego przepływ wystarczającej ilości powietrza. Jeżeli filc jest zbyt gęsty nastąpi znaczne ograniczenie mocy silnika (szczególnie w wyższym zakresie obrotów).

Pierwsza wersja filcowego filtra powietrza pozbawiona była obrotowego regulatora przepływu powietrza a na zbiorniku paliwa nie było wytłoczonych napisów „START” i „FAHRT”. Wkład filcowy osadzany był bezpośrednio na wystającej ze zbiornika końcówce kolektora dolotowego. Otwór osadczy we wkładzie filcowym ma średnicę końcówki kolektora. Gdy zastosowano regulator przepływu powietrza zmniejszono średnicę końcówki kolektora  tak aby średnica zewnętrzna  nasadzonego na niego regulatora przepływu powietrza odpowiadała średnicy otworu w filcowym wkładzie filtrującym. Z tego powodu nie można osadzić regulatora przepływu powietrza na końcówce kolektora w pierwszej wersji zbiornika paliwa.

Regulator ułatwia uruchamianie zimnego silnika. Po ustawieniu dźwigni na pozycję „START” wszystkie otwory zostają zamknięte i gaźniki mogą wytworzyć „bogatszą” mieszankę. Aby do gaźników docierało w ogóle powietrze regulator został wyposażony w specjalny zawór (znajduje się w górnej części regulatora) otwierający się w momencie zasysania. Praca zaworu słyszalna jest podczas pracy na wolnych obrotach (spod pokrywy filtra słyszymy delikatny dźwięk „klapania”). Przy zakupie nowego regulatora przepływu powietrza należy upewnić się czy sprężynka zaworu posiada odpowiednią siłę docisku. Zawór musi otwierać się przy określonej wartości wytwarzanego podciśnienia.

Dla prawidłowego działania silnika istotna jest także jakość połączenia filtra powietrza z gaźnikami. W przypadku filcowego filtra powietrza  doprowadzenie powietrza odbywa się dwoma kolektorami wykonanymi z odpowiednio wygiętych rur. Należy sprawdzić, czy średnica wewnętrzna kolektorów ma właściwą średnicę, czy ich wewnętrzna powierzchnia jest gładka. Często domorośli wytwórcy wykonują kolektory ze zwiniętej i pospawanej blachy. Wtedy wewnątrz kolektora pozostaje powodujący niekorzystne zawirowania spaw. Nabywając nowe kolektory należy zwrócić na to baczną uwagę.

Łączniki gumowe kolektorów nie mogą być sparciałe ani tym bardziej nieszczelne. Nie można oczekiwać, że oryginalne będą w dobrym stanie. Nowe, jeżeli nie są wykonane z odpowiedniej jakości gumy szybko ulegną zniszczeniu. Należy pamiętać, że guma łączników narażona jest cały czas, od wewnątrz, na niekorzystne działanie oparów benzyny a na zewnątrz na agresywny wpływ promieniowania słonecznego.

Obejmy zaciskowe łączników gumowych po zaciśnięciu nie mogą wcinać się w gumę.

 

 

 

 

 

ZDJĘCIA

 

VIDEO