BOXER & ROTOR
TADEUSZ PAWLAK    i    RYSZARD GLEN
Specjaliści BMW R75, Zündapp KS 600 i 750

MIERNIK LEPKOŚCI OLEJU

Tadeusz Pawlak

Tylko nieliczni znają to urządzenie pomiarowe a było one w okresie zimowym standardowym wyposażeniem pojazdów Wehrmachtu.

Przy niskich temperaturach olej silnikowy tak gęstnieje, że utrudnia a czasem nawet całkowicie uniemożliwia uruchomienie silnika. Dlatego przewidywano dodawanie do oleju w silniku określonej ilości benzyny.

Gdy nieużywany od jakiegoś czasu pojazd ma ponownie pracować, należy na krótko uruchomić silnik i następnie go zatrzymać. Można wtedy dokonać przy pomocy wiskozymetru pomiaru lepkości oleju znajdującego się aktualnie w silniku. Otrzymamy informację jak dużo benzyny znajduje się w oleju od ostatniego dokonanego rozcieńczenia oleju. To sprawdzenie jest bardzo istotne, gdyż dodawanie benzyny do oleju pogarsza jego właściwości smarne. W zależności od długości czasu pracy silnika i temperatury jego pracy następuje zmiana ilości benzyny zawartej e oleju. Jest to wartość bliżej nie znana. Dlatego proporcję benzyny do oleju możemy ustalić precyzyjne tylko przy pomocy wiskozymetru.

Celem dokonania pomiaru należy przy pomocy gumowego wężyka zaczerpnąć przez otwór kontroli stanu oleju w silniku zaczerpnąć niewielką jego ilość. Olej zawarty w wężyku należy przez otwór A rurki oznaczonej na ilustracji jako numer 1 wiskozymetru wlać wypełniając około 2/3 jej pojemności.

W rurce numer 1 jest olej znajdujący się w silniku.

W rurce numer 2 jest olej rozcieńczony w około 25 %.

W rurce numer 3 jest olej rozcieńczony w około 15%.

W rurce numer 4 jest nierozcieńczony wehrmartowski zimowy olej silnikowy

Po obrócenia urządzenia o 180o  zaczynają wędrować do góry znajdujące się w rurkach pęcherzyki powietrza

Podaję przykład dla pomiaru przy temperaturze minus 30o.

Jest pęcherzyk powietrza szybszy niż ten w rurce 3 a wolniejszy niż w rurce 2 – oleju nie trzeba rozcieńczać.

Jest pęcherzyk powietrza jest szybszy od tego rurce 4 ale wolniejszy niż w rurce 3 – należy do oleju dodać benzyny.

W instrukcji podane jest, że w zakresie temperatur  od minus 20o do minus 30o należy stosować 15% rozcieńczenie.

W zakresie temperatur poniżej minus 30o należy stosować rozcieńczenie 25%.

A - otwór wraz zamknięciem do  napełniania olejem pobranym z silnika.

B – drugi otwór wraz zamknięciem ułatwiający odpowietrzenie

Napisy na urządzeniu czytane od góry.

Orig. Motor-Oel. d.Wehrm. unverdünnt – (oryginalny olej silnikowy Wehrmachtu nierozcieńczony)

dto. vorverdünnt nach a

dto. vorverdünnt nach b

Przy rurce napełnianej olejem pobranym z silnika nie ma opisu.

Olej silnikowy w skrzyni biegów oraz przekładniowy w przekładni głównej i zwolnicy nie był rozcieńczany.

Zimowy olej Wehrmachtu odpowiada współczesnemu SAE 30.

Smar przeznaczony do smarowania linek należy rozrzedzić. Nasze doświadczenia z wielokrotnych zimowych wypraw do Norwegi udowodniły, że ten, kto przy minus 300 ma źle nasmarowane linki, ten bardzo często jedzie pełnym gazem. Sprężyny odciągowe gaźników są zbyt słabe, aby pokonać opór linki poruszającej się w zgęstniałym smarze. Zakładając nowe linki należy je koniecznie przesmarować rzadkim smarem grafitowym.

ZDJĘCIA

 

VIDEO