Ogrzewanie – BMW R75 i Zündapp KS 750

Ogrzewanie – BMW R75 i Zündapp KS 750

Doświadczenia wyjątkowo mroźnej zimy przełomu 1941/1942 wymusiły opracowanie systemu ogrzewania rąk i stóp kierowcy oraz kosza. Firma TriumphWerke AG z Norymbergi zaprojektowała takie układy dla motocykli BMW R12 i R 75 oraz Zündapp KS 600 i KS 750 i zimą 1942/1943 mogły być one montowane w pojazdach.

Ostatnie wyprodukowane w 1942 roku 1006 sztuk BMW R75 wyposażonych było już w ogrzewanie.

OKH (Naczelne Dowództwo Wojsk Lądowych) zamówiło w zakładach TriumphWerke wykonanie ponad 12 000 systemów ogrzewania. Część produkcji, według zaleceń OKH została wysłana do oddziałów frontowych i tam zamontowana do już używanych motocykli. Pozostała część dotarła do zakładów BMW i Zündapp gdzie była instalowana jako standardowe wyposażenie.

Od motocykla o numerze ramy 758 001 wszystkie BMW R75 posiadały układ ogrzewania.

BMW otrzymała z zakładów Triumpha 3 400 sztuk systemu, które były opłacone przez OKH. Dla dalszej produkcji BMW sprowadzało już bezpośrednio od Triumpha całe zestawy i obciążało OKH rachunkiem w wysokości 31,55 RM. Zawarty w tym był już także koszt montażu.

Korzystanie z ogrzewania rąk i stóp kierowcy okazało się w praktyce uciążliwe i mało skuteczne. Szczególnie w przypadku rąk urządzenie nie sprawdziło się. Mała skuteczność i kłęby spalin wydostające się z kieszeni osłonowych wprost na twarz zniechęcały kierowców do korzystania z możliwości tego udogodnienia.

Od przełomu 1943/1944 Zündapp montował już tylko ogrzewanie kosza. Poprowadzona pomiędzy szczeblami drewnianego rusztu, rozgrzewająca się spalinami, stalowa wężownica tworzyła  w jego wnętrzu, nawet przy największych mrozach, przyjemną atmosferę.

U nas można zakupić widoczny na ilustracji zestaw ogrzewania kosza. Numer katalogowy 1300

 

Wężownica wychodziła na zewnątrz kosza po jego prawej stronie i zakończona była niewielkim owalnym tłumikiem. Sam tłumik miał z kolei obrotową przesłonę, którą można było regulować temperaturę a latem całkowicie wyłączyć ogrzewanie.

Spaliny do ogrzewania wężownicy w przypadku BMW R75 pobierane były z rurki wspawanej w prawą rurę kolektora wydechowego.

Oferujemy zmodyfikowany kolektor wydechowy. Numer katalogowy 1037

(widoczne na ilustracji wstawki nie wchodzą w skład kolektora wydechowego)

Zündapp KS 750 zastosował inne rozwiązanie. Zmodyfikowano kolektor wydechowy skracając o około 15 mm długość jego rur. Brakujący odcinek zrekompensowano specjalnymi wstawkami, z których prawą zakończono wylotową rurką. Do tej rurki poprzez elastyczny, przegubowy, stalowy przewód podłączano wężownicę grzewczą.

Z wielkim zaskoczeniem należy skonstatować, że obecnie prawie nie do zdobycia są oryginalne układy ogrzewania,mimo, że wyprodukowano ich ponad 12 tysięcy. Należy jednak pamiętać, że po wojnie, dla ówczesnych właścicieli, były tylko denerwującym dodatkiem, który tak szybko jak było to możliwe, lądował na złomowisku.