Zabieraki (kieliszki sprzęgające) wałka napędowego

Zarówno Zündapp KS 750 jak i BMW R75 wyposażone są w przekładnie główne, gdzie napęd na wałek ataku przekazywany jest przy pomocy takiego samego kieliszka sprzęgającego (nasz numer katalogowy 3041). Kompletny kieliszek składa się z zabieraka wewnętrznego i zabieraka zewnętrznego.
Zündapp KS 750 charakteryzuje się ponadto tym, że na wyjściu z wałka zdawczego skrzyni biegów znajduje się bardzo podobny kieliszek sprzęgający.(nasz numer katalogowy 1076) Różnica tkwi tylko w tym, że wielowypust wewnętrzny zabieraka zewnętrznego jest o innej średnicy jak ten który nachodzi na wałek ataku.
Poważne zużycie współpracujących elementów występuje w zasadzie tylko na styku współpracujących ze sobą zabieraka wewnętrznego i zabieraka zewnętrznego. Prawie nie spotyka się poważnego zużycia na styku delikatnego wielowypustu wałka napędowego i osadzonego na nim zabieraka wewnętrznego. Mimo, że praktycznie nie ma tam smarowania.
Zapobiec nadmiernemu zużyciu kieliszka sprzęgającego możemy tylko regularnie smarując jego wnętrze. Tylko kto robi to regularnie?
Na umieszczonym poniżej zdjęciu pokazane są dwa kieliszki sprzęgające, które zamontowane były w motocyklu Zündapp KS 750. Oba były nowe podczas montażu, znajdowały się na tym samym wałku i przejechały około 12 000 kilometrów.


Celem przedłużenia żywotności zabieraków poprzez dłuższe utrzymywaniu smaru pomiędzy współpracującymi elementami Hans Peter Hommes wymyślił dodatkowe uszczelnienie zabieraka na styku z wałkiem napędowym.


Widoczne na zdjęciu u góry gumowe osłony co prawda oryginalnie nie występowały ale za to znakomicie chronią zabieraki przed wypływem smaru oraz przed dostawaniem się brudu na ich uzębienie.